| Subject: |
|
Re: Re: angiofibrom |
| Name: |
|
Mari Eriksson |
| Date Posted: |
|
Apr 11, 05 - 10:15 AM |
| Email: |
|
uggleboda@tele2.se |
| Message: |
|
Min son Kalle är nu 8½ år och ska om en månad till Hudkliniken i Malmö (Agneta Troilius) för att ta bort sina angiofibrom samt en del ytliga blodkärl som de anser vara början till nya fibrom.
Vi vände oss till vår läkare på barnmottagningen i Karlskrona som remmitterade oss till Hudkliniken i Karlshamn, och de remmitterade oss till Hudkliniken i Malmö. Det har tagit oss ca 2 år att få komma till Malmö efter att Karlshamn remmitterade oss dit... så det är lite väntetid. Vi blev rekommenderade Malmö och Agneta Troilius av en familj inom TS-föreningen som varit där med sin pojk ett flertal gånger och var mycket nöjda med resultatet och bemötandet. De är vana vid den här sortens laseroperation på TS-patienter, enligt dem själva, och Kalle kommer att sövas under operationen. Tidigare i våras var vi i Malmö och träffade Agneta Troilius som gjorde en bedömning av Kalles fibrom samt att man gjorde en narkosbedömning.
Som vi har fått det berättat för oss är det bra om man tar bort fibromen när de är "unga" då det då är mindre risk att just det fibromet kommer tillbaka. Man kan dock behöva ta bort fibrom med några års mellanrum om det fortsätter att komma fler.
Däremot tycker jag nog att det är lite väl tidigt att göra något åt fibromen vid 16 månaders ålder.
Men min rekommendation är att kontakta den barnläkare man har och att se hur det utvecklar sig, eventuellt kan man själv ringa till sin hudklinik eller en tex Malmös hudklinik och fråga dem hur de ställer sig till det hela.
// Mari |
|
|
|
|
|
|